I alla tider har bocken varit symbol för kraft och
fruktsamhet. Åskguden Tors vagn drogs t ex av två odödliga bockar.
Ända från Norden och ner i Europa var bocken det djur som
förknippades med åkerns fruktbarhet.
Den förkristna julen var framför allt en äringsfest, dvs en
årsfest knuten till grödan. Julen firades kring vintersolståndet,
när midvinternatten var som mörkast. Syftet med många riter var att från den
nybärgade skörden rädda över växtkraft till nästa års gröda. Den
sista kärven hade i detta sammanhang en alldeles särskild, magisk
batydelse. Denna kärve, äringsneken, formades på sitt särskilda
sätt och sparades till julen. Då användes den i jullekarna och gick
under olika benämningar, som "jultyppan" och
"julbocken". Julbocken symboliserade skördeanden som man
skulle hålla sig väl med.
Men bocken har även en mer diabolisk sida. Djävulen brukar ju i
allmänhet avporträtteras med bockhorn och bockfot. S:t Nicolaus var medeltidens mäktigaste helgon i de katolska
länderna. Redan på 1000-talet förekom upptåg där man, på Menlösa
barns dag, klädde ut en korgosse till biskop och dramatiserade Nicolaus
mirakler. Här kommer så småningom en fjättrad bockgestalt in,
symboliserande att Nicolaus bl a hade makt att hålla djävulen under kontroll. Reformationen med dess utrensning och
nedsvärtning av de katolska helgonen satte stopp för
Nicolausupptågen. Utanför kyrkan överlevde dock S:t
Nicolaus. Långt senare dyker han upp, nu i rollen som julklappsutdelare
under
namnet Santa Claus. Reformationen är förmodligen också orsaken till att
rollen som utdelare av julgåvor i en del protestantiska länder
övergår till någon av de figurer som Nicolaus hade i sitt sällskap.
I Holland blev det Svarte Petter - han blev sotig när han klättrade ner
genom skorstenen. I Sverige blev det bocken. Här hade vi traditionen med
stjärngossarna som gick runt i gårdarna och sjöng i utbyte mot gåvor
i form av bröd, fläsk, ost, brännvin och pengar. Stjärngossarna
symboliserar de tre vise männen som följer stjärnan till Betlehem.
Även här var bockfiguren med. Hans uppgift var att med sina galna
krumsprång få folk på gott humör så att gåvorna blev rikliga. I
stället för djävulsfigur verkar den svenska julbocken mer vara ett
skogsväsen, som när julen nalkades flyttade allt närmare människornas
boningar, för att på julafton osynlig befinna sig inne i huset. Det
gällde att hålla sig väl med julbocken för att få ett lyckosamt
nästa år (här lever mycket tydligt den hedniska skördeanden kvar). Föräldrarna utnyttjade
även julbockens anskrämlighet till att
injaga respekt i barnen. Det hette att julbocken skulle komma och
stånga dem om de inte var lydiga. Denna sedelärande egenskap hos
julbocken bidrog säkerligen att den i början på 1800-talet blev
utdelare av julklapparna. "Finns det några snälla barn här?"
I slutet av 1800-talet övertog tomten julklappsutdeningen. Av
alla julbockstraditioner är det i dag nästan bara halmbocken, vackert
omlindad med röda band, som lever kvar. Där den står som prydnad vid
julgranen röjer den inte mycket om sitt brokiga förflutna. [Källa:
Julbocken i folktro och jultradition, Karin Schager, Rabén &
Sjögren.]
|